Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Klant

Werk

Datum


Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Branden en marketing zijn twee invalshoeken die veel in industrieën vermengd zijn. Er zijn echter grote verschillen tussen de twee en het is essentieel om deze te begrijpen als je goed gebruik maakt van je merkactiviteiten.

Branden

  • Branden is meer gericht op een waargenomen waarde.
  • Branden betreft meer het gevoel dat mensen verbinden met een bedrijf of een product. Het is meer onbewust en emotioneel dan weloverwogen.
  • Doelen van het branden binnen een bedrijf kunnen zijn om een herkenbare naam te creëren, waardevolle en unieke gevoelens in de markt te wekken of een merkimago te creëren.

Marketing

  • Marketing is gericht op wat binnen een bedrijf wordt verkocht. Het beoogt klanten naar een bedrijf te trekken en een actief koopgedrag te activeren.
  • Marketing betreft het adverteren van een bedrijfsdienst of product, met de klemtoon op de functie en kenmerken ervan. Hoe meer informatie hierover wordt verstrekt, hoe waarschijnlijker het zal zijn dat consumenten zich verbonden voelen met het product.
  • De kern doelstellingen van marketing zijn het verhogen van bekendheid, meer verkopen en behoud van klanten door middel van herhaling.

Hoewel het erg belangrijk is de twee onderscheiden van elkaar, is het essentieel om beide aspecten te combineren als je een succesvol merk opbouwt. Zonder een goede marketingstrategie, zal het brandwerk nooit de resultaten opleveren die voor het bedrijf belangrijk zijn. Omgekeerd, zonder een solide merk zal het moeilijk zijn om je als bedrijf te onderscheiden en een goed beeld, waarde en reputatie te creëren bij je klanten. Door beide samen te gebruiken, kun je je bedrijf op een effectieve, waardevolle en duurzame manier in de markt zetten.