Wat is het verschil tussen marketing en reclame?
Hoewel marketing en reclame vaak in één adem worden genoemd, is het verschil tussen de twee concepten duidelijk. Hieronder leggen we het verschil uit.
Marketing
Marketing richt zich op het maximaliseren van winstgevendheid, door bewustwording en verkoop te verhogen. Marketingstrategie is daarom breder van opzet. Het omvat:
- Productontwikkeling: Het identificeren van de behoeften van de klant en het verfijnen van producten en ideeën om aan die behoeften te voldoen.
- Pricing: Het bepalen van waardevolle prijsmodellen die zowel niet-wederdienende als loyale consumenten tevreden stellen.
- Distributie- en plaatsstrategieën: Het optimaliseren van kanalen voor het verkrijgen en bezorgen van producten om de volumeomzet te verhogen.
- Promotie- en communicatiestrategieën: Het verhogen van de brandawareness en het vastleggen van feedback in alle fasen van de koopreis.
Reclame
Reclame is een onderdeel van een marketingplan dat gericht is op het creëren van bewustzijn voor producten en diensten. Het hoofddoel van reclame is het aantal verkopen te verhogen door consumenten te laten weten dat een product bestaat.
Het is belangrijk om te weten dat reclame uitsluitend een onderdeel is van marketing, niet al het werk. Om optimale winstgevendheid te bereiken, zal een bedrijf een marketingstrategie moeten implementeren die meerdere componenten omvat. Deze componenten, waaronder promotie en reclame, kunnen dan worden gebundeld om de meest effectieve marketingplan te creëren.