Contentstrategie en Contentmarketing
Wat is het verschil?
Contentstrategie en Contentmarketing lijken op het eerste gezicht hetzelfde te zijn, maar er zijn belangrijke verschillen tussen de twee. Hieronder vind je de belangrijkste kenmerken van de verschillende benaderingen.
ContentStrategie
Contentstrategie is een meer holistische benadering die gericht is op het lange-termijn-perspectief. Het gaat om het creëren van een inhoudelijk kader waarin contentmarketing, maar ook andere communicatie-inspanningen en strategieën, kunnen worden geïmplementeerd.
-
Voordelen:
- Ondersteuning van de overkoepelende bedrijfsstrategie,
- Verhoging van het merkbewustzijn,
- Verhoogde converteerbaarheid.
ContentMarketing
Contentmarketing is de systematische productie en distribtie van toegevoegde waarde content om een bepaalde doelgroep te bereiken.
-
Voordelen:
- Zichtbaarheid voor je merk vergroten,
- Verbeterde klantbinding,
- Inhoudelijk meerwaarde bieden aan je lezers.
In een nuttig contentmarketing plan komt dus een goed doordacht en gecoördineerd contentstrategie-plan kijken, wat het meerwaarde biedt. Door contentstrategie en contentmarketing samen te gebruiken, kunnen bedrijven hun doelen op lange termijn bereiken en hun doelgroepen laten terugkomen voor meer.