Waar erger jij je aan tijdens het afrekenen?
Er zijn veel dingen die ons kwaad maken als we proberen af te rekenen bij de winkel. Gaan we naar een grote supermarkt of een restaurant? Hoe dan ook, hier zijn enkele redenen waarom we ons humeur kunnen verliezen wanneer iemand wacht op het afrekenen.
Langzaam personeel
Waarschijnlijk de meest voorkomende bron van frustratie bij het afrekenen is het personeel. Het is al erg genoeg als je geen personeel te zien krijgt aan het einde van een lange winkelervaring. Maar als het personeel wanneer het eindelijk in zicht komt, langzaam of ongeïnteresseerd is, haalt dat het laatste beetje geduld uit ons.
Lange rijen
Als je tegenwoordig naar een winkel gaat, krijg je bijna altijd een lange rij tegenwoordig. We hebben het gevoel dat het lang duurt en dat we geen tijd hebben. Het is nog erger als de bediende steeds de verkeerde kassa-instellingen kiest of steeds hetzelfde moet controleren.
Hoge prijzen
Hoge prijzen zijn een andere bron van frustratie. Als je klaar bent met het uitzoeken van al je boodschappen, kan het eindbedrag een verrassing zijn. Uiteindelijk zijn de producten veel duurder dan verwacht, wat ons een frustratie geeft voor het geld dat we zullen uitgeven.
Langdurig wachten op enige reactie van de kassa
Soms, als we onze kaart hebben ingewisseld en bijna klaar zijn met afrekenen, verdraaien we ons hoofd naar de kant om de bediende standaard “Bedankt, heb een geweldige dag” te horen. Maar soms, als we dat niet hebben, blijken we ons bewust te zijn van de stilte. Dit moment van stilte terwijl we nog steeds aanwezig zijn in de winkel, is een ogenblik dat ons kwaad kan maken.
De onhandigheid van klanten
Een andere frustratie die we opdoen tijdens het afrekenen is iemand na ons in de rij. Sommige klanten blijken een beetje onhandig en zijn geen vlotte praters met de bediening. Ook hebben sommige mensen de neiging om vragen te stellen die niet relevant zijn voor wat ze hebben gekocht. Dit verlengt helaas het afrekenen en vertraagt de rij.
Geen afwikkeling van de deal
Wanneer de klant eindelijk klaar is met afrekenen, wordt er vaak geen afwikkeling gedaan. De meeste klanten gaan gewoon weg terwijl ze betaald hebben en geen “bedankt” of iets dergelijks krijgen. Deze kleine dingen zouden soms een glimlach kunnen toevoegen aan deze moeilijke situatie.
Mogelijke oplossingen
Er zijn een paar manieren waarop we onze frustratie rond het afrekenen kunnen verminderen. Hier zijn een paar tips:
Zorg voor betere training
Winkelpersoneel kan een heleboel frustratie veroorzaken bij het afrekenen, maar dit is meestal te wijten aan onvoldoende training. Winkeliers kunnen ervoor zorgen dat hun personeel de verkoopvaardigheden heeft die nodig zijn om aan de verwachtingen van klanten te voldoen.
Verhaalachting
Klanten kunnen hun verwachtingen beheersen door het kopen van wat ze gaan kopen voordat ze de winkel binnengaan. Ze kunnen nagaan welke producten ze willen en de prijzen ervan controleren voordat ze hun kar in de rij zetten. Op deze manier kunnen ze voorkomen dat ze te maken krijgen met hoge prijzen als ze gaan afrekenen.
Gebruik mobiele betaalmethoden
Een andere manier om te voorkomen dat je lang zult staan om af te rekenen, is door gebruik te maken van mobiele betaalmethoden. Veel winkels bieden tegenwoordig mobiele betalingen aan via apps, waardoor je niet naar de kassa hoeft te gaan om af te rekenen. Met deze methoden kun je je boodschappen bestellen en direct afrekenen, waardoor je niet meer in de rij hoeft te staan.
Geef bevestiging aan klanten
Winkeliers kunnen ervoor zorgen dat hun klanten een glimlach krijgen door ze bevestiging te geven dat alles in orde komt. Dit moet gebeuren door de bediening, die dit als een standaard taak moet zien en iets zou zeggen als “Heb een geweldige dag” of iets dergelijks wanneer klanten afrekenen.
Conclusie
Afrekenen kan een stressvolle ervaring zijn en het kan veel frustratie veroorzaken. Als het aan ons ligt, kunnen we die gevoelens goed beheersen door de bovenstaande tips in acht te nemen. Dus de volgende keer als je gaat winkelen, blijf dan gefocust en gebruik de hierboven genoemde tips om je ervaring te verbeteren.