Cross-channel marketing: Wat is het en hoe bereik je je doelgroep?
Cross-channel marketing is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en verder te binden. Het is een strategie die alle kanalen die je kent – social media, e-mail, digitale advertenties en meer – inzet om je doelgroep te enthousiasmeren. Door cross-channel marketing bied je jouw doelgroep een consistente ervaring waardoor je de kans vergroot je doelgroep te bereiken, te binden en omzet te genereren.
Wat zijn de voordelen van cross-channel marketing?
- Grote bereikbaarheid: Door cross-channel marketing kun je je potentiële klanten op meerdere platforms bereiken.
- Meer kans op sales: Je toont jouw doelgroepen meer naamsbekendheid en vergroot de kans dat ze bij jou kopen.
- Verdubbel je merkbekendheid: Door cross-channel marketing gebruik te maken van verschillende kanalen, vergroot je potentiële klantenkring.
Hoe gebruik je cross-channel marketing?
Als je met cross-channel marketing wilt starten, is het belangrijk jouw demographics en klantverhalen in kaart te brengen. Je moet deze informatie gebruiken om je doelgroep te identificeren en een strategie te ontwikkelen om je boodschap over te brengen.
Bedenk waar jouw doelgroep zit en wat voor content je op ieder kanaal moet delen. Gebruik bijvoorbeeld Instagram om extra visuele content te delen, YouTube voor video’s en gebruik Facebook voor sociale conversatie. Daarnaast kun je ook e-mailmarketing gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld kortingscodes delen om je doelgroep te enthousiasmeren.
Door middel van cross-channel marketing kun je je doelgroep op meerdere platforms bereiken. Door de juiste informatie te delen kun je een gelijkwaardige ervaring geven voor je klanten, waardoor ze meer vertrouwen krijgen in je bedrijf en meer geneigd zijn om iets bij je te kopen.