Do’s van marketing automation
- Analyseer je data – Gebruik je data om de gewenste doelgroep te segmenteren en meer gerichte inhoud te maken.
- Plan je strategie – Bedenk welke doelen je wil bereiken en welke acties je moet uitvoeren om de gewenste resultaten te behalen.
- Gebruik relevante content – Zorg ervoor dat je content gericht is op je doelgroep en hen op een persoonlijkere manier aanspreekt.
- Optimaliseer je berichten – Pas je content aan op basis van user feedback en gebruik A/B testing om de meest effectieve berichten te maken.
- Personaliseer je communicatie – Gebruik “trigger words” en personaliseer communicatie op basis van de gegevens van je klant.
- Gebruik verschillende doelstellingen – Voeg andere parameters toe naast klantverkeer, om zo een meer gedetailleerd inzicht te krijgen in je campagne.
Don’ts van marketing automation
- Vergeet je doelgroep niet – Zorg ervoor dat je te allen tijde je doelgroep in het vizier houdt en daar je content op aanpast.
- Gebruik geen slechte tracking – Gebruik alleen betrouwbare trackingsoftware om de effectiviteit van je campagnes te meten.
- Niet overspammen – Wees selectief met het versturen van content, zodat je je klanten niet overspoelt.
- Vergeet je klantenservice niet – Zorg ervoor dat je marketing automation klantenservice integreert, zodat je klanten altijd de hulp krijgen die ze nodig hebben.
- Negeer geen feedback – Neem feedback van je klanten serieus en pas je content daarop aan als dat nodig is.
- Vergeet de lange termijn niet – Zorg ervoor dat je rekening houdt met de toekomstige voordelen die een automatisering met zich meebrengt.