De belangrijkste do’s en don’ts van marketing automation

Klant

Werk

Datum


Do’s van marketing automation

  • Analyseer je data – Gebruik je data om de gewenste doelgroep te segmenteren en meer gerichte inhoud te maken.
  • Plan je strategie – Bedenk welke doelen je wil bereiken en welke acties je moet uitvoeren om de gewenste resultaten te behalen.
  • Gebruik relevante content – Zorg ervoor dat je content gericht is op je doelgroep en hen op een persoonlijkere manier aanspreekt.
  • Optimaliseer je berichten – Pas je content aan op basis van user feedback en gebruik A/B testing om de meest effectieve berichten te maken.
  • Personaliseer je communicatie – Gebruik “trigger words” en personaliseer communicatie op basis van de gegevens van je klant.
  • Gebruik verschillende doelstellingen – Voeg andere parameters toe naast klantverkeer, om zo een meer gedetailleerd inzicht te krijgen in je campagne.

Don’ts van marketing automation

  • Vergeet je doelgroep niet – Zorg ervoor dat je te allen tijde je doelgroep in het vizier houdt en daar je content op aanpast.
  • Gebruik geen slechte tracking – Gebruik alleen betrouwbare trackingsoftware om de effectiviteit van je campagnes te meten.
  • Niet overspammen – Wees selectief met het versturen van content, zodat je je klanten niet overspoelt.
  • Vergeet je klantenservice niet – Zorg ervoor dat je marketing automation klantenservice integreert, zodat je klanten altijd de hulp krijgen die ze nodig hebben.
  • Negeer geen feedback – Neem feedback van je klanten serieus en pas je content daarop aan als dat nodig is.
  • Vergeet de lange termijn niet – Zorg ervoor dat je rekening houdt met de toekomstige voordelen die een automatisering met zich meebrengt.